به درستی محصول به سبد شما اضافه گریده است

سوالات متداول در خصوص آببندی ساختمان با استفاده از آببند پلیمری MCI و سوپرتیشو

عایق پلیمری MCI

سوالات متداول در خصوص آببندی ساختمان با استفاده از آببند پلیمری MCI و سوپرتیشو

سوپرتیشو چیست؟

سوپرتیشو یک نوع ژئوتکستایل بافته شده از الیاف شیشه (fiber glass) می باشد که به هنگام آب بندی با آببند پلیمری MCI از آن استفاده می شود. عملکرد سوپرتیشو در آب بند پلیمری MCI به مانند عملکرد گونی در سیستم آب بندی قیرگونی می باشد. بدین صورت که بعد از اجرای دست اول آب بند پلیمری MCI نسبت به خواباندن سوپرتیشو بر روی لایه اجرا شده اقدام می گردد و سپس بر روی سوپرتیشو دست دوم آببند پلیمری MCI اجرا خواهد شد.

در پشت بام به چه دلیل درز سرد ایجاد می شود؟و راهکار آب بندی درزهای سرد ایجاد شده در هنگام استفاده از آب بند پلیمری MCI چیست؟

در هنگام شیب بندی پشت بام ها ابتدا اصطلاحا نسبت به اجرای کروم بندی اقدام می گردد، سپس فاصله بین کروم بندی ها با یک ملات سیمانی مناسب پر می شود که در این صورت در محل اتصال ملات با کروم بندی اجرا شده درز سردی ایجاد می شود، معمولا پس از اجرای آب بند پلیمری MCI در سازه هایی که امکان نشست در آن ها بیشتر می باشد به احتمال زیاد در محل درز سرد مذکور عایق رطوبتی اجرا شده دچار اشکال می گردد. با وجود اینکه آببند پلیمری MCI دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد (تحت تنش های کششی ۶۰ تا ۸۰ درصد افزایش طول را تحمل می نماید) و از طرفی هم چسبندگی بالای آببند پلیمری MCI به زیرآیندهای بتنی و سیمانی موجب می شود که آببند پلیمری MCI به هنگام تحمل تنش های وارده به هیچ عنوان از سطح زیر کار جدا نشود، این اتفاق ممکن است موجب انتقال ترک از زیر کار به آب بند پلیمری MCI اجرا شده گردد و عملکرد قابلیت پل زدن روی ترک (Crack   Bridging) آب بند پلیمری MCI را تحت تاثیر قرار دهد.جهت کاهش احتمال ترک خوردگی آب بند پلیمری MCI در چنین شرایطی بهتر است از سوپرتیشو (ژئوتکستایل بافته شده از الیاف پلی استر) در محل های درز سرد کروم بندی استفاده شود.

درز انبساط چیست و می توان در هنگام آب بندی این دسته از درزها از سوپرتیشو استفاده نمود؟

بتن ها بسیار سخت بوده و انعطاف پذیری پایینی دارند بنابراین در طراحی چنین سازه هایی درزهای انبساط به جهت تصحیح عملکرد حاصل از انبساط و انقباض بتن استفاده می گردد .به کارگیری درزهای انبساط در واقع از تشکیل ترک ها در مقیاس های مختلف جلوگیری می نماید. به جهت تنش های بالا در درزهای انبساط می بایست برای پر نمودن درزهای انبساط(ژوئن ها) از مصالح با انعطاف پذیری بسیار بالا استفاده نمود لذا به جای پوشش دهی چنین درزهایی با آب بند پلیمری MCI و سوپرتیشو بهتر است نسبت به پر نمودن این دسته از درزها با استفاده از محصولاتی دیگر نظیر ماستیک پلی یورتان (PU Mastic) اقدام گردد.

در آب بندی پشت بام با استفاده از ایزوگام در محل درزسرد چه مشکلی به وجود می آید؟

به هنگام آب بندی پشت بام با استفاده از عایق های رطوبتی پیش ساخته نظیر ایزوگام، در صورت بروز تنش در محل درز سرد، ایزوگام از سطح جدا شده و بهتر میتواند در تحمل تنش کششی عمل نماید و کمتر دچار پاره شدگی میشود. ولیکن به دلیل جدا شدن ایزوگام از سطح زیر کار، پدیده طبله شدن موجب افت کیفیت عایق اجراشده خواهد شد.

در چه جاهایی به هنگام آب بندی با استفاده از آببند پلیمری MCI از Super Tissue (سوپرتیشو) استفاده می شود؟

در جاهایی که امکان ترک خوردگی در زیرآیند وجود داشته باشد برای مسلح نمودن (Reinforced) آب بند پلیمری MCI از سوپرتیشو استفاده می شود با توجه به حساسیت عایق های رطوبتی پلیمری از جمله آببند پلیمری MCI ، به شرایط زیرآیندی (زیرکار) که روی آن اجرا می‌گردند، در صورتی که سازه‌ای که آب بند پلیمری MCI روی آن اجرا شده است دچار مشکلات سازه‌ای نظیر نشست، ترک‌های سازه‌ای ناشی از آن و موارد مشابه گردد، امکان انتقال ترک به عایق پلیمری MCI به شدت افزایش یافته و امکان اشکال در آب‌بندی سازه وجود خواهد آمد. البته آب بند پلیمری MCI دارای الیاف pp (پلی پروپیلن) نیز می باشد.الیاف موجود در عایق رطوبتی نانوپلیمری الیاف دار MCI موجب افزایش استحکام کششی عایق رطوبتی شده و مقاومت آن را در تنش های کششی ایجاد شده در سازه افزایش می دهد ولی توصیه می گردد به جهت کاهش امکان ترک خوردگی در سازه هایی که امکان نشست و ترک در آن ها وجود دارد نسبت به اجرای یک لایه سوپرتیشو (تیشوی فایبرگلس) در بین دو دست آب بند پلیمری MCI جهت مسلح نمودن آب بند پلیمری MCI (تقویت مقاومت کششی عایق پلیمری MCI (عایق نانو)) اقدام نمود. بدیهی است استفاده از سوپرتیشو موجب مقاوم­سازی سازه نمی­گردد، بلکه صرفا امکان ایجاد ترکهای ذکر شده را به حداقل ممکن می­رساند.

جهت آب بندی استخر با آب بند پلیمری MCI باید از  Super Tissue سوپرتیشو یا تیشوی فایبرگلاس (fiberglass) استفاده شود؟

لزوما جهت آب بندی استخر با آب بند پلیمری MCI استفاده از سوپرتیشو توصیه نمی گردد به دلیل اینکه معمولا استخرها از بتنی یکپارچه ساخته شده است و در استخر به دلیل اینکه بخشی از وزن سازه توسط خاک پشت دیواره های استخر تحمل می شود و نیز مسلح بودن بتنی که در کف استخر به کار می رود احتمال نشست و یا ترک خوردگی پایین می باشد بنابراین معمولا نیازی به استفاده از سوپرتیشو (ژئوتکستایل بافته شده از الیاف پلی استر) در تمام کف و بدنه استخر نمی باشد. به علت امکان ترک خوردگی در کنج های استخر(محل اتصال کف و دیواره) بهتر است برای جلوگیری از ترک خوردگی از یک نوار ۱۰ سانتی متری سوپر تیشو در کنج های استخر بین دو دست آب بند رطوبتی MCI  استفاده نماییم.

در آب بندی با استفاده از آب بند پلیمری MCI برای اجرای Super Tissue سوپرتیشو (ژئوتکستایل بافته شده از الیاف پلی استر) نیازی به نیروهای اجرایی مجرب می باشد؟

مسلما فرآیند استفاده از سوپرتیشو در هنگام اجرای آب بند پلیمری MCI به دلیل ضخامت لایه مذکور در مقایسه با اجرای عایق پلیمری بدون آن،سخت تر می باشد ولیکن در صورتی که بتوانیم نسبت به ثابت کردن سوپرتیشو بر روی آب بند پلیمری MCI اجرا شده و خروج حباب های احتمالی هوا از زیر آن (با زدن چند ضربه بر روی سوپرتیشو) اقدام نماییم،دیگر نیازی به حضور تیم اجرایی مجرب نمی باشد. باید خاطرنشان ساخت توصیه تیم پشتیبانی فنی شرکت فرازپایه در پروژه های حساس و بزرگ، حضور مجری مورد تأیید شرکت می باشد.

برای ماهیچه کشی کنج ها نیز باید از سوپر تیشو استفاده شود؟

برای آببندی بهتر کنج ها باید نسبت به ماهیچه کشی سیمانی اقدام شود. برای ماهیچه کشی کنج ها می توان از یک ملات سیمانی مناسب که معمولا ملات سیمانی مناسب جهت این امر ترمیم کننده الیاف دار RCM می باشد و یا از سوپرتیشو استفاده نمود. در صورتی که از ملات سیمانی به غیر از ترمیم کننده الیاف دار RCM استفاده نمایید توصیه می گردد برای جلوگیری از ترک خوردگی ماهیچه اجرا شده از سوپرتیشو استفاده شود. سوپرتیشو (ژئوتکستایل بافته شده از الیاف پلی استر) می تواند در کنج ها (محل اتصال دیواره و کف) به صورت نوارهایی با عرض ۲۵ سانتیمتر استفاده شود که ۱ متر مربع از آن برای حدودا ۴متر طول کافی می باشد.

تیشو معمولی چیست و از تیشو معمولی (Fara Tissue) در چه مواقعی استفاده می نماییم؟

تیشو معمولی پارچه نبافته ای از الیاف شیشه (fiber glass) می باشد و از تیشو معمولی جهت پر نمودن خلل پس از بتن ریزی استفاده می شود هنگامی که قالب بتن برداشته می شود ممکن است در سطح بتن خلل و فرج هایی که حاصل از حباب هایی که زیر قالب بتن می باشد مشاهده شود برای پوشش دهی چنین سطوحی ۲ راهکار وجود دارد.

۱- با ملات سیمانی مناسبی نسبت به پر کردن خلل و فرج های سطح بتن اقدام نماییم. سپس آببند پلیمری MCI را در ۲دست در روی سطح بتن اجرا نماییم.

۲- اقدام به استفاده از تیشوی معمولی نماییم که به این طریق تمام خلل و فرج سطح زیر تیشو پوشش داده می شود.بنابراین جهت مقرون به صرفه تر شدن هزینه ها و به واسطه اینکه تمام خلل و فرج سطح باید با ملاتی پوشش داده شود استفاده از تیشوی معمولی راهکار مناسب تری می باشد.

میزان مصرف سوپرتیشو در آب بندی پشت بام و در آب بندی سرویس های بهداشتی چگونه است؟

با توجه به میزان همپوشانی (overlap) سوپرتیشو در آب بندی سرویس های بهداشتی به میزان ۲۰تا ۳۰درصد (به دلیل بیشتر بودن جزئیات اجرایی) میزان مصرف سوپرتیشو در حدود ۱/۲ تا ۱/۳ متر مربع برای هر متر مربع می باشد.

ولیکن به دلیل کمتر بودن جزئیات اجرایی در آب بندی بام میزان هم پوشانی (overlap) سوپرتیشو در این پروژه ها حدودا ۱۰تا ۱۵ درصد بوده که در نتیجه مصرف سوپرتیشو در آب بندی پشت بام حدودا ۱/۱ تا ۱/۱۵ مترمربع برای هر مترمربع می باشد.

نظر بدهید